Des de
sempre joves i majors hem estat diferents. Només cal recordar quan els nostres
avis no sabien emprar el vídeo i les cintes VHS i els nostres pares els
ensenyaven. Un bot generacional més endavant ens trobem nosaltres mateixos.
Alguns som el que Cabero anomena “natius” tecnològics (pràcticament hem nascut
immersos en les Tecnologies de la Informació i la Comunicació), mentre que
altres formen part de la generació “emigrant”, persones que s’esforcen dia a
dia per comprendre i saber emprar totes les noves tecnologies que emergeixen a
un ritme vertiginós.
Però,
a què ens referim amb el “2.0”? El 2.0 va associat amb una idea de modernitat. De
noves eines tecnològiques de cada cop més diverses. La 2.0 és una era
tecnològica a la qual tothom té la mateixa importància, a la qual tothom pot
participar per la seva senzillesa instrumental, vet aquí el seu component social.
Quant
a l’educació 2.0, aquesta fa referència als canvis que s’han de produir en l’educació
per donar resposta a les característiques dels alumnes de l’actualitat, uns alumnes
que pràcticament neixen amb una tablet sota el braç. Alumnes totalment
diferents als d’èpoques anteriors, per als quals hem de convertir l’escola en
escola de la construcció del coneixement, i no de la memòria.
Partint
d’aquest punt, el rol del mestre també variarà: haurà de fer de guia, creant
situacions d’aprenentatge que els alumnes resoldran de manera autònoma i
col·laborativa, cosa que millorarà la motivació.
Ara
bé, estan els alumnes capacitats per ser autosuficients? Aquesta també serà una
tasca dels docents, ajudar-los a ser competents, a aconseguir que discerneixin
entre informació vàlida i no vàlida, cosa que es podria iniciar en un primer
moment a partir d’eines com les caceres del tresor, per arribar en moments
futurs a una recerca completament autònoma.
Per la
nostra part, els mestres haurem de crear i connectar continguts de manera
atractiva per a aquests alumnes 2.0, cosa que amb aquesta assignatura que ens
ocupa aprendrem. Sabrem fer exposicions als infants per mitjà de suports audiovisuals,
jocs interactius i el més important: aprendrem la importància d’anar-nos reciclant
en les TIC, perquè mai no se sap quan sorgirà una versió del que sabem emprar
acabada en beta, 5s o ice & garlic.
[RECURS: podeu trobar l'article de Cabero fent clic aquí]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada