On és
la competència digital dels professors? Hi ha llocs del món (EUA, França, Xile)
on es defineixen les competències que els educadors han de tenir en matèries de
TIC. Això entra a formar part dels plans d’estudi de magisteri, d’oposicions o
de plans de reciclatge per garantir que els mestres tinguin una competència
digital adequada. Es pot avaluar de diverses maneres.
L’ACOT
és una investigació que inunda de tecnologia a les escoles, dóna assessorament,
software, etc. En definitiva, posa tots els mitjans a l’abast dels centres i
avalua les fases per les quals la tecnologia comença a formar forma part de la
practica quotidiana dels docents.
Van
trobar que es un procés que tarda de 3 a 5 anys. Els professors passen per diferents
fases:
1.
Accés:
aprendre l’ús basic de la tecnologia. Tarda 1 any.
2.
Adopció:
els professors empren les tic per fer el mateix que fien sense elles. Ex: canó
i Power Point. Usen les tic però no hi ha innovació didàctica.
3.
Adaptació:
s’integra la tecnologia en pràctiques tradicionals però augmentant
productivitat, augmentant ritme i quantitat de treball. Els alumnes empren
aplicacions per fer el que feien abans. Ex: en lloc d’escriure a la llibreta,
escriuen a un processador de textos.
4. Apropiació:
comencen a experimentar-se noves maneres de treballar didàcticament emprant la tecnologia.
Obrint-se a possibilitats que sense tecnologia no serien possibles. Ex: el
professor va d’excursió amb els alumnes, s’enduu gps, càmera de fotos i fan una
excursió virtual penjant tot el material elaborat a Internet.
5.
Innovació.
No tots els professors hi arriben. Utilitzen la tecnologia de manera que ningú
mai no havia emprat. Ex: Google Earth per ensenyar geografia tot fent una Webquest
de geografía tal i com ho féu Jordi Vivancos.
Personalment
considero que estic a cavall entre les fases 3, 4 i 5. Com a alumna, considero
estar en la fase 3 perquè faig el que feia abans però amb l’ajuda de
l’ordinador. Els apunts els prenc directament a ordinador, els treballs també
els faig a ordinador, etc. Ja no concebo la meva formació sense un processador
de textos o un ordinador!
Pel
que fa a les fases 4 i 5, crec que les activitats que preparem per a les
diferents assignatures ja les pensem cap a la tecnologia, emprant la tecnologia
com a eina indiscutible a l’hora de desenvolupar els aprenentatges. I això crec
que és degut a què pràcticament som una natives digital, de les que teníem un
ordinador a casa i començàvem a investigar els programes i les possibilitats
d’aquests pel nostre compte. Aquest afany investigador ha fet que,
personalment, tingui interès en conèixer noves potencialitats dels programes i,
per tant, intenti innovar.
Però
encara queden moltes coses per conèixer i considero que la pròpia fase 5 serà
un llarg procés que durarà tota la meva vida, ja que els avenços són trepidants
i sempre tindrem nous programes que haurem de conèixer i que ens serviran per a
seguir innovant. Per tant, crec que per a cada innovació tecnològica que
sorgeixi, tornarem a passar per les cinc fases fins a arribar a innovar amb el
nou material.
Aquí teniu el vídeo on Jordi Adell explica tot això que us he escrit:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada